• وبلاگ : پرواز را به خاطر بسپار
  • يادداشت : 29بهمن، روز عشق ايراني
  • نظرات : 0 خصوصي ، 57 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2   3   4      >
     
    + من 
    5 اســــــــــــفندهههههههه چقدر بي سوادييد آخه
    گاه‌شمار ايران بارها دگرگون شده است.
    در روزگاري آغاز سال نو آغاز مهر بود و پنجه در نيمه‌ي سال و در زماني در پايان سال.
    (ماه ها سي روز بودند و 5 روز افزون را کنار هم با نام پنجه مي‌گرفتند)
    در روزگاري کبيسه گيري هر ‍120 سال با افزودن يک ماه انجام مي‌شد (ماه سيزدهم سال) و کل يک ماه را جشن مي‌گرفتند (دعاي 120 ساله بشي هم آرزويي بود براي شرکت در اين جشن يک ماهه)
    ولي هميشه پنجمين روز از ماه اسفند، اسفندگان بوده است (سپندارمذ) در هر گاه‌شماري که رسمي مي‌گشت.
    و اگر قرار باشد با گاه‌شمارهاي کهنه، اين روز را پيدا کنيم روزهاي زيادي برابر با 5 اسفند مي‌شود.
    اصلا چه لزومي دارد بدنبال 5 اسفند در گاه‌شمارهاي قديمي بگرديم. آن هم امروزه که دقيقترين گاه‌شمار را در جهان داريم. چه لزومي دارد يا گاه‌شمار زرتشتيان اين روز را جشن بگيرم. جشن‌هايمان ميهني هستند و تعلق به هيچ مذهبي ندارند.
    تنها در گاه‌شمار دقيق امروزي است که همه‌ي جشن‌ها جاي درست خود هستند براي نمونه مي‌توان ديد که تنها در گاه‌شمار امروزي است که يلدا درست در شب يک دي است و 1 دي دقيقا روز نخست زمستان است. (ويژه‌گي‌اي که در گاهشمار زرتشتيان نيست)
    در تمام طول تاريخ ايران‌زمين پنجمين روز ماه با نام سپند (اسفند) ناميده مي‌شده و روز سپند از ماه سپند (5 اسفند) به بهانه‌ي برابري نام روز با ماه جشن گرفته مي‌شده است. جشني با نام سپندارمذ براي بزرگداشت زن و مهرورزي و زمين (زمين مادر هستي است)
    با همه‌ اين‌ها، ما با مهرورزي به همه‌‌ي مردم ايران، چه آنان که با گاهشمار رسمي و ميهني روزها را مي‌شمارند و چه زرتشتيان گرامي که گاهشمار خود را دارند و چه براي همراهي با کساني که دوست دارند روز جهاني عشق را جشن بگيرند، نه يک روز بلکه ده روز را جشن مي‌گيرم (به رسم نياکانمان که همواره و با بهانه‌هاي گوناگون چون آغاز يهار، برابري نام روزها با ماه، آغاز زمستان، و ... جشن مي‌گرفتند تا شادي را در دل همه‌ي مردمان زنده نگه‌دارند)
    تا هم ولنتاين را پاس داشته باشيم، هم باور زرتشتيان را (29 بهمن) و هم 5 اسفند (سپندارمذ) را..
    من نميدونستم اين روز هست ولي شوهرم باخريدن گل بهم تبريک گفت ومن کلي ذوق کردم
    درود
    حالا اين سپندارمزگان 29 بهمن هست يا 5 اسفند؟؟
    تو تقويم هم 5 اسفنده
    + ماني 
    جشن سپندارمذگان روز 5 اسفند هستش .. همون طور که گفتين هر روزي اسم داره براي خودش روز 5ام در ايران باستان . روز سپندارمذ (پنجم) از ماه سپندارمذ (اسفند) . گرچه برخي زرتشتيان 29 بهمن رو ميگن .اما بهتره به اصلش عمل کنيم .
    سلااااااااااااااااامممممممممممممممممممممممممممم!

    خوشحال ميشم لينکم کني... منم لينکت مي کنم! وب خيلي قشنگي داري...
    + زهرا 


    در ادامه ي کامنت قبليم بايد بگم يه جا خوندم که : ميان گاهشماري خيامي و ايران باستان 6 روز اختلاف است که همين امر در تعيين تاريخ برخي جشن‌هاي ايران باستان از جمله سپندارمذگان مشکلاتي را به وجود مي‌آورد. يک پژوهشگر تاريخ و فرهنگ ايران معتقد است با احترام به هر دو گاهشماري بهتر است از 29 بهمن تا 5 اسفند را هفته عشق و مهرورزي بناميم!

    ميتونيد از اين وبلاگ مفصلشو بخونيد

    http://bonyad-neyshaboor.ir/Details/268/%D9%81%D8%B1%D9%8A%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%8A%D8%AF%D9%8A---29-%D8%A8%D9%87%D9%85%D9%86-%D8%AA%D8%A7-5-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87

    + زهرا 


    سلام . خودتون که فرموديد روز شانزدهم هر ماه روز مهر بوده که در ماه مهر ميشده روز 16مهر و اسمش مهرگان بوده. و روز 5 هر ماه هم روز اسفند يا روز سپندارمز بوده که در ماه اسفند يعني 5 اسفند جشن گرفته ميشده. روزي که در ماه بهمن جشن گرفته ميشده روز دوم بهمن بوده. چون روز دوم هر ماه بهمن نام داشته . بنابراين يه جاي کار ميلنگه!

    روزهاي جشن: 19 فروردين. 3ارديبهشت. 6خرداد. 13تير. 7مرداد. 4شهريور. 16مهر. 10 ابان. 9 آذر . 8 و 15 و23 دي. 2بهمن و 5 اسفند.

    روز 29 هرماه هم مهراسپند نام داشته

    + شيما 
    سلام ممنون از اطلاعاتتون
    درود بر شما
    + ماني 
    متشکرم هرچن اين اطلاعاتو داشتم ولي روز زن يا همون عشق ما ايرووني ها 5 اسفنده از نظر تقويم فعلي ما و ديگه با احتساب بنجه ميشه 5 اسفند طبق کتب تاريخي روز اول هرماه ميشه هرمز که مخفف اهورامزدا نه خود اهورامزدا....بازم متشکرم...به اميد سربلندي ايران...
    سلام دوست عزيز...
    بااجازتون از متنتون استفاده کردم...
    خوشحال ميشم بهم سر بزنين...
    + س. 
    امروز 29بهمن است ومن تصميم گرفتم فقط اين روز رو هرسال روز عشق بدونم.
    + عاطفه 

    بسيار خرسندم که روز به اين زيبايي به دنيا آمدم وبه همين مناسبت اسمم عاطفه گذاشته شده اميدوارم همه ي ايرانيها اين روز قشنگ رو قدر بدونن وبراش ارزش قائل باشن.
    + پروين 
    سلام.ممنون از اين دست نوشته تون که باعث روشن شدن و بالا بردن درک ما ميشه
    دوستتون دارم ايراني
    عالييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه.
    به منم سربزنين لطفا
       1   2   3   4      >